Pro dobrou orientaci v názvosloví je tu SLOVNÍK POJMŮ LONGBOARD
Pokud potřebujete poradit s výběrem longboardu, nebojte se mě KONTAKTOVAT.
Vybrat longboard není jednoduchá záležitost, proto je zde po Vás návod, který Vám pomůže vybrat správnou desku, kolečka, trucky a ložiska.
Nabídka longboardů je velmi široká, každý má jiný tvar, použitý materiál, kolečka a trucky. Výběr se může zdát složitý, ale pomocí našeho návodu zjistíte, že je to jednoduché a vyberete si takový, aby Vám co nejvíce vyhovoval.
V následujících kapitolách si popíšeme jednotlivé komponenty a jejich vlastnosti a důležitost u výběru longboardu.
DESKA - jakou vybrat
DESKA
Hlavní komponentem longboardu je vždy deska, její tvar, délka a konstrukce určuje pro který typ ježdění je vhodná. V případě, že si kupujete svůj první longboard, je vhodné aby byla deska co nejvíce univerzální, než zjistíte co opravdu chcete, pak je možné následně longboard upravit podle Vašich představ. Neboli pintail je tvar pro začátečníky.
Tvar
U longboardů se můžeme setkat se 4 základními tvary desek. Každý tvar desky má své výhody a nevýhody, které závisí na technickém zpracování desky a stylu jízdy jezdce.
Základními tvary jsou: Pintail, Drop-Through, Hybridní a Cruiser.
PINTAIL
longboard je nejběžnějším typem desky. Tvar připomíná podlouhlou kapku, nejčastěji je deska
úplně plochá. Tento tvar je vhodný pro začátečníky.
HYBRIDNÍ
longboardy mají na desce výřezy pro kolečka, z důvodů montování trucků způsobem Drop-Through, trucky jsou montovány ze shora desky. Kolečka jsou tak blíže u desky a výřezy v desce zabraňují kontaktu koleček s deskou. Díky způsobu uchycení trucků Drop-Through mají desky větší stabilitu. Hybridní longboardy bývají i o něco kratší než ostatní longboardy, což umožňuje jezdci dělat podobné triky jako na skateboardu. Hybridní desky jsou vhodné na downhill, freeride či carving
DROP-THROUGH
longboardy mají jedičný tvar desky, kde je prostředek desky níže než namontované trucky. Existují dva druhy uchycení trucku. První způsob Drop-Through, trucky jsou montovány ze shora desky. Druhý, kdy je samotná deska tvarovaná takovým způsobem kdy je prostředek desky níže než místo uchycení trucku. Tyto longboardy mají velkou stabilitu při vysokých rychlostech díky sníženému těžišti a jsou tak vhodné pro downhill či freeride.
CRUISER
longboardy jsou tvarově podobné klasickým skateboardům, na rozdíl od nich jsou delší a širší. Lze na nich provádět většinu triků jako na skateboardu, ale vyšší hmotnost a rozměr desky vyžadují větší schopnosti a sílu jezdce.
Délka
Další důležitou vlastností u longboardu je délka desky. Právě délka určuje pro jaký styl jízdy se longboard hodí. V následující tabulce jsou ukázány jednotlivé délky longboardů a styl jízdy.
Konstrukce
Deska longboardu je vyrobena ze dřeva, nejběžněji používaný je javor a bambus. Dále se používá bříza či kombinace těchto dřev s laminátem. Deska je tvořena několika vrstvami, od 2 až do 11 vrstev, počet vrstev v kombinaci s použitým dřevem tvoří charakteristické vlastnosti každé desky a určuje tak její použití. Každé z použitých dřev má své vlastnosti. Javor jako nejtvrdší se nejčastěji používá u downhillových longboardů. Naproti tomu bambus je pružný a používá se v kombinaci s javorem u carvingových longboardů vhodných do města či freeride.
TRUCKY - jaké vybrat
Existují dva základní druhy trucků, které se používají u longboardů. První typ, vertical kingpin, používaný u některých longboardů vychází z klasického skateboardového trucku, má však širší hanger a je mohutnější z důvodů velikosti longboardové desky. Tento druh trucků je vhodný do skate parků. Nastavení tuhosti trucku lze jednoduše měnit utažením nebo povolením matice či výměnou bushingu za tvrdší či měkčí.
Druhý typ, reverse kingpin, naleznete na našich longboardech nejčastěji. Na první pohled jsou rozeznatelné od prvního typu, a to úhlem kingpinu, který je pod úhlem 45°. Díky tomu má truck lepší geometrii, točivost a stabilitu. I tohoto trucku lze jednoduše měnit tuhost utažením nebo povolením kingbpinu či výměnou bushingu za tvrdší či měkčí. Tyto trucky jsou vhodné pro carving, freeride a downhill.
LOŽISKA - jaká vybrat
Technické specifikace ložisek:
Ložiska se většinou označují hodnotou ABEC 1, ABEC 3, ABEC 5, ABEC 7 nebo ABEC 9. Toto označení se někdy chybně interpretuje jako označení kvality ložiska. Ve skutečnosti pouze vypovídá o přesnosti výroby jednotlivých dílů ložiska a přesnosti jeho běhu. ABEC 1 označuje nejmenší přesnost výroby aABEC 9 největší přesnost. Toto označení však bohužel nic nevypovídá o skutečné kvalitě ložiska. Nic nám neříká o kvalitě použitých materiálů, o kvalitě použitého maziva, ani o vůli ložiska.
Jaká ložiska tedy zvolit?
Ač to možná výše nevypadá, je to velmi snadné. Třída ložiska je směrodatným ukazatelem u značkových výrobců. Čím je třída vyšší, tím longboard lépe pojede.
ABEC -1 = nejmenší výrobní přesnost
ABEC -9 = největší výrobní přesnost
BUSHINGY - jaké vybrat
Bushingy jsou válce nebo kužely, vyrobené z polyuretanu, které jsou umístěny u všech trucků mezi baseplate a hangerem. Nečastěji používaný tvar je válec a kužel. Dalším určujícím faktorem je tvrdost bushingu, tvrdost a tvar je určující pro celkovou tuhost trucku. Tvar a tvrdost bushingu odpovídá určitým stylů jízdy - carving, freeride či downhill. Měkčí bushingy umožňují trucku více zatáčet a jsou vhodné pro carving. Tvrdší bushingy naopak zatáčení omezují a jsou díky tomu stabilnější což se hodí u downhillu. Díky tomu, že jsou v každém trucku použity 2 bushingy, je možné používat kombinaci tvarů a tvrdosti bushingů k dosažení potřebných vlastností trucku.
Bushingy ve tvaru válce, které jsou větší, jsou vhodné pokud chcete větší stabilitu a tužší zatáčení. Naproti tomu kužely, jsou méně stabilní ale snadněji se s nimi zatáčí.
KOLEČKA – jaká vybrat
Jízdní vlastnosti koleček určují: rozměry, tvar, kontaktní plocha, tvrdost a poloha středu. Velká kolečka mají pomalejší akceleraci, ale jsou rychlejší než malá. Měkká kolečka mají lepší přilnavost než kolečka tvrdá, ale jsou pomalejší. Ale na hrubém povrchu je jízda na měkkých kolech plynulejší a rychlejší. Doporučovaná tvrdost pro běžné silnice je kolem 80A. Kontaktní plocha je část kolečka, která má kontakt s vozovkou. Pohybuje se v rozmezí 30 mm – 80 mm. Čím je šířka větší tím lépe kolečko drží na povrchu. Tvar hrany má také velký vliv na držení kolečka. Kolečko, které má zakulacené hrany hůře drží a lze lépe utrhnout do slidu. Hranaté hrany naopak lépe drží.Také poloha středu ovlivňuje vlastnosti koleček. Můžeme se setkat se 3 typy koleček.
Center-set kolečka mají střed ve stejné vzdálenosti od hran, přesně uprostřed. Mají největší přilnavost. Další výhodou těchto koleček je, že se dají otáček když jsou na vnitřní straně více sjeté. Center-set kolečka je těžší utrhnout a při slidu ztratíte více rychlosti, jsou však lépe ovladatelná z důvodů největší přilnavosti.
Side-set kolečka mají střed v jedné rovině s vnitřní hranou. Díky tomu lze kolečka snadněji utrhnout do slidu a neztrácíte rychlost jako u center-set koleček a slidu tak trvá déle. Tyto kolečka trpí nerovnoměrným opotřebením z důvodu jezdcovy váhy na vnitřní straně kolečka.
Off-set kolečka jsou kombinací center-set a side-set koleček. Mají střed mezi vnitřním okrajem a prostředkem kolečka. Velikost přilnavosti je mezi center-set a side-set kolečky. Stejně tak je to s utrhnutím do slidu. Jde o nejběžnější kolečka montovaná na našich longboardech.
Těchto pět vlastností pak určuje na co se kolečko hodí.
Pro Carving a Cruising jsou vhodná kolečka, která budou dobře zvládat nerovný povrch silnic a městkých ulic měli by být 70 mm až 75 mm velké, s tvrdostí kolem 80A, ostré hrany,velkou kontaktní plochu a center-set nebo Off-set.
Pro Downhill jsou vhodná velká kolečka velikosti 70 mm – 80 mm s tvrdostí kolem 83A, ostré hrany a velkou kontaktní plochu a centre-set aby dobře držela.
Pro Freeride jsou vhodná kolečka jako na downhill s rozdílem, že je vhodná kulatá hrana a Side-set nebo Off-set, aby se dali kolečka lépe utrhnout do slidu
PODLOŽKY - jaké vybrat
U některých longboardů nalezneme podložky. Používají se hned z několika důvodů. Podložka zvýší vzdálenost mezi koly a deskou, takže nedochází k jejich vzájemnému kontaktu a následnému zablokování kola či poškození desky a kolečka. Dále podložka snižuje vibrace, které se přenášejí z trucků na desku a následně na jezdce. Posledním důvodem je použití tzv. úhlové podložky, která mění úhel samotného trucku a následně jeho geometrii, stabilitu a točivost.